sunnuntai 23. lokakuuta 2011

Day nr. 2 takana. Kirjotan tähän nyt lyhyesti päivästä, tulin äsken vasta hotellille ja pitäis varmaan yrittää vähän levätäkin ennen huomista.. Jaaaiks, jännittää ja vähän hermostuttaakin!
No niin. Eli menin 11 maissa tonne konfapaikalle. Ensimmäinen esitys oli aiheesta "Exploring game transfer phenomena in young people". Esitys käsitteli sitä, kuinka pelit/pelaaminen vaikuttaa nuorten (15-21) elämään, ja miten pelaamisen avulla saatetaan yrittää ratkaista tosielämän ongelmia. Angelica B. Ortiz De Gortari kutsuu tätä termillä "Game transfer phenomena", GTP." Hän esitteli siis tutkimustuloksiaa; tutkimusta hän oli tehnyt ruotsissa. Esitys oli mielenkiintoinen, ja sisälsi hauskoja esimerkkejä, mutta hän sai kyllä myös kritiikkiä esim. keskittymisestään ainoastaan videopeleihin, jättäen esim. elokuvat ulkopuolelle.

Seuraava esitys oli Pilar Lacasan "From machinima to classical cinema: looking for multimodal literacies. Hän on tehnyt tutkimusta kouluissa keskittyen videopelien ja elokuvallisuuden yhdistämiseen ja näiden medioiden yhdistettyyn käyttöön koulussa ja opetuksessa. Ihan mielenkiintoinen myös; hän näytti esimerkin, jossa koululaiset (n. 12v) olivat tehneet elokuvan yhdistäen Sims-pelin ja "oikean" itse filmaamansa elokuvan.

Sitten seurasin Doris C. Ruschin esityksen aiheesta ""Core" Experience - Exploring less obvious design approaches to exercise games". Tämä oli ehkä päivän paras; esityksessä kritisoitiin liikuntapelien yksipuolisuutta (lumilautailupeli vain lumilautailua jne.), ja Doris esitteli kehittelemänsä Zombie Yoga:n , jossa zombeja vastaan taistellaan jooga-asentojen avulla. Eli yhdistetään liikunnallisuus ja peliin littyvät emootiot, kuten pelko. Ihan mahtava idea; Become a light warrior & so on... :D

Zombeista Lostiin, eli seuraavaksi seurasin Jason Mittelin "Playing for plot in Lost and Portal franchices" -esityksen. Ei ollut niin mielenkiintoinen, kuin olin ajatellut. Pääosin hän käsitteli Lostiin liittyvää transmediallista tarinankerrontaa, eli miten Lost ja Portal-pelisarja on paljon  enemmäin kuin ainoastaan tv-sarja ja peli. Lostista on tehty esim. 4 ARG-peliä.

Tämän jälkeen seurasin yhden eilisillan "tutun", Pejman Mirza-Babaein esityksen "Player metrix: Using behaviour and biometrix to analyse gameplay". Käyttäjätutkimusta siis. Ihan mielenkiintoinen, tosin melko tekninen.

Näiden esitysten jälkeen kiersin konferenssin yhteyteen pystytetyn GameCityn, joka on ilmainen kaikille ja pitää siis sisällään älyttömän määrän erilaisia pelikoneita ja niiden promoja. Jonkin verran oli wieniläistä nuorisoa liikkeellä.. Mut ihan hauska tapahtuma, ja jatkuu huomenna. Iltapäivästä käväisin myös vielä vähän kaupungilla, oli tosi ihana ilma, vähän viileä mutta aurinkoinen ja halusin nauttia Wienistä vielä viime hetket. Huomenna tuskin on siihen aikaa.

Konferenssin loputtua käytiin vielä eilisten tuttujen kanssa syömässä, ja sitten lähdin vielä moikkaamaan Juliaa! Ja sitten pääsin vihdoin hotellille. Mukava, mutta pitkä päivä (taas) takana. Huomenna aamupäivästä vielä konferenssiin, ja seiskalta lähtee lento takaisin kotiin. Ihanaa tulla kotiin tällaisen "juoksen paikasta toiseen" -viikonlopun jälkeen. Odotan niin paljon myös sitä, että se esitys olis jo ohi ja olisin selvinnyt siitä jotenkin kunniakkaasti. We'll see...

Tää mun kirjoitusasuni ei muuten ole ehkä parasta mahdollista suomea, mutta näiden enkunkielisten esitysten kääntäminen hyväksi suomeksi vaatisi vähän aikaa ja energiaa, eikä mulla nyt ole oikeestaan kumpaakaan.. joten, pidemmittä puheitta: Good night, sleep tight! Pitäkää peukkuja...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti