perjantai 15. heinäkuuta 2011

Kevyt pohjustus

Jee, kaksi lukijaa! Kiitos Malla ja Taru! :) Vaikka (luultavasti) gradua käsittelevänä blogina tää ei välttämättä  ole mistään mielenkiintoisimmasta päästä, niin kyllähän se itseäkin vähän tsemppaa. Ja jos kiinnostaa, niin entistä parempi!

Pohjustan nyt kuitenkin vähän aihetta. Tai oikeastaan, lätkäsen tähän hyvin havainnollistavan youtube-videon.. Koko aihe on itsessään melkoinen möykky. Ehkä mä siitä vielä jotain taiteilen...

Why So Serious? - An Overview of 42 Entertainment's Viral Campaign:

 http://www.youtube.com/watch?v=1pd74It-yVo 


Kyseessä on, tai oli markkinointikampanja koskien edellistä, Christopher Nolanin ohjaamaa Batman-leffaa The Dark Knight. Tutustuin aiheeseen Prahassa eräällä kurssilla, ja tein aiheesta lyhyen esseenkin, tai oikeastaan blogipostauksen. Löytyy täältä.

Olen tästä aiheesta aivan hullaantunt. Hieman ehkä liioittelen, mutta siis c'moon! Onhan toi ihan älyttömän mielenkiintoista, miten tuollaisia ihmismassoja saadaan liikkeelle yhden elokuvan markkinointikampanjan myötä. Kampanjahan pyörii pelin ympärillä ja pitää sisällään sellaisia käsitteitä kuin yleisöosallisuus käyttäjätuotanto ja kollektiivinen älykkyys. Itse kampanja on pervasiivinen peli, tai tarkemmin ARG-peli eli Alternate Reality Game. Koko kampanja itsessään on viraalimarkkinointia. Näin muutamia termejä esitelläkseni, kuten kunnon tutkijan kuuluukin. Avaan käsitteitä vielä myöhemmin.

Yön Ritariin liittyvä kampanja toteutui vuosina 2007-2008, joten tämä ko. kampanja alkaa nyt jo olla "so last season". Sitten pääsenkin itse asiaan: Seuraava Batman ilmestyy kesällä 2012. Kaikenlaista kuhinaa leffan ympärillä jo pyöriikin, ja saapi nähdä, millaisilla keinoilla tätä The Dark Knight Rises -leffaa markkinoidaan. Graduni tulee siis mahdollisesti käsittelemään näitä markkinointikampanjoita, ja tämän vuoksi pyrin seuraamaan tiiviisti tulevan kampanjan etenemistä. That's why we're here: blogin avulla pyrin helpottamaan urakkani myöhempiä vaiheita.

Mistään näkökulmista/rajauksista ei ole viel' "harmainta haisuakaan". Saa nähdä, mihin suuntaan kampanja kehittyy - jos kehittyy. Minulla on kuitenkin vakaa luotto Warner Bros:iin. Vakaa luotto on myös siihen, että kampanjan edetessä myös gradu-luurankoni saa hieman lihaa luidensa ympärille. Katsotaan.

Niin joo! Yhden pidemmän tekstin olen jo aiheesta kirjoittanutkin. Löytyy täältä. Teksti on vähän tönkköä, mutta olkoot: se on kuitenkin pelkkää asiaa! Haha.

I believe whatever doesn't kill you simply makes you...stranger. -The Joker.
Täältä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti