torstai 26. tammikuuta 2012

Olen tässä joutunut pohdiskelemaan (oli jo aikakin..) graduni aihetta vähän spesifimmin viime aikoina. Kirjaan ylös muutamia pohdintoja:

Tulen gradussani käsittelemään ensisijaisest viraalimarkkinointia TDKR-kampanjan valossa. Viraalimarkkinoinnissa kuluttajan osa markkinointiviestin välittäjänä korostuu, joten kampanjan osalliset ovat graduni pääosassa. Näitä osallisia on helppo saavuttaa esim. fb-ryhmän kautta. Käytän mahdollisesti myös muita foorumeita, kuten superherohype.comia ja batman-news.comia. Pitäisi nyt tutustua niihin vähän tarkemmin, ja sehän on juurikin sopivaa puuhaa tässä työn ohessa. Laadin mahdollisesti myös osallistujille suunnatun kyselylomakkeen, muuta aineistoa tukevana. Minun on kuitenkin pohdittava kyselyn ajoitusta ja sitä, käytänköä kyselyä ilmiön kartoittamiseen vai esim. muun aineiston analyysin jälkeen syntyneiden tutkimushypoteesien testaamiseen. Jälkimmäinen houkuttelee tällä hetkellä enemmän.. Yksi gradun osa-alue voisi ilmön esittelemisen (=TDK-kamppis) lisäksi olla TDKR-kampanjaan osallistujien motiivit, odotukset, mahdolliset pettymyksen tunteet jne... Edellinen TDK-kamppis oli hyvin paljolti kohuttu ja puhuttu; odottivatko TDKR-kampanjaan osallistuneet tästäkin kamppiksesta samanlaista - vai odottavatko edelleen? Kyselyn voisi tietenkin ajoittaa melko loppuvaiheeseen kamppista (elokuva julkaistaan kesällä 2012). Täten pääsisin testaamaan myös tutkimushypoteesejani.

Viraalimarkkinointi on siis päivän sana, ja sen yhteyteen liittyy tietysti käyttäjätuotanto. Batman-kamppikseen liittyy tietenkin oleellisena osana myös fanius ja fanitaide. TDKR-kampanja ei ole ollut edellisen veroinen, ja tuskin tulee olemaankaan. Viraaliefektejä on kuitenkin ollut myös TDKR-kampanjassa.

Tutkkimusmetodini on etnografinen, eli lähestyn tutkimuaineistoani havainnoiden ja "kentällä" työskennellen. Nyt täytyy tutustua aineistoon perinpohjaisesti..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti